Epiloog: Liever Cake

‘Ik denk dat ik mijn blog wil doen over de huizenmarkt in de binnenstad van Utrecht.’ Ik hoor het mezelf nog zeggen, negen weken geleden. Ben ik even blij dat ik voor iets veel spannenders en meer spraakmakend gekozen heb. Ik heb een wereldje ontdekt waarvan ik het bestaan nooit had kunnen bedenken. 

De eerste periode bestond voor mij vooral uit het uitzoeken wat ik precies wilde met mijn blog. Ik had mijn onderwerp, maar daar hield het wel mee op. Wanneer docenten mij kritische vragen gingen stellen, blufte ik me er een beetje doorheen omdat ik zelf nog erg zoekende was. Het enige wat voor mij direct vast stond was mijn doelgroep: de mannen en vrouwen van mijn leeftijd die niet aseksueel zijn. Ik wilde niet schrijven voor de aseksuelen zelf. Ik ben immers zelf niet aseksueel, dus wat heb ik hen dan te bieden, dacht ik. Daarbij vond ik aseksualiteit te onbekend en leek het me goed dit onder de aandacht te brengen.

De reacties in mijn omgeving, de mensen die vallen onder mijn doelgroep, waren stuk voor stuk enthousiast. Op mijn werk en in mijn vriendenkring was het vragenvuurtje over mijn blog en de aseksuelen die ik had gesproken, een vaste prik. Het enthousiasme van mijn doelgroep heeft mij het laatste setje gegeven om echt serieus aan de slag te gaan. Met als resultaat dat mijn blog nu, voor mijn studie in ieder geval, af is.

Ik heb de meest waanzinnige interviews gedaan, met de aseksuelen zelf, maar ook met de directeur van het COC bijvoorbeeld. Hij was zo open minded over aseksualiteit, dat het me verbaasde dat er niet al actie ondernomen was. Tot dat hij zei dat het initiatief van uit de aseksuelen zelf moest komen. Dat ik met dat interview een klein beetje heb meegeholpen aan het proces om aseksuelen mogelijk in de toekomst te laten vertegenwoordigen door het COC, is natuurlijk erg leuk om te lezen:

Schermafbeelding 2015-11-02 om 07.50.25

 

Dit blok heb ik weer bewezen dat ik het beste presteer onder druk. De eerste paar weken was ik niet zo actief met de blogposts. Ik was veel onderzoek aan het doen, lijntjes aan het uitzetten en ideeën opdoen. Maar toen het balletje eenmaal ging rollen, ging het heel snel. Toen ik de eerste Draw My Life af had, kon ik de rest van de aseksuelen waar ik contact mee had, laten zien op wat voor manier ik hun verhaal zou vertellen. Mijn blog kreeg steeds meer vorm en werd steeds meer serieus genomen. Dat bleek uit reacties op mijn blog en op het AVEN forum.

Ook ik nam het onderwerp steeds meer serieus. Ik moet eerlijk toegeven dat als ik op een forum kom, met nauwelijks een idee wat aseksualiteit precies betekent en het eerste wat ik zie is de ouderwetse dansende emoticons van hyves, ik toch even ging twijfelen aan mijn onderwerp. Het is een enorm vooroordeel van mij om op basis daarvan iets wel of niet serieus te nemen. Dit veranderde ook snel genoeg toen ik las hoe serieus de forum leden met elkaar spraken en met hoeveel respect ze met elkaar om gaan.

Het heeft m’n ogen wel geopend. Ik behoor zelf vaak tot een ‘norm’, of ik dat nu wil of niet. Ik ben heteroseksueel (of misschien bi, maar overwegend hetero als je dat zo kan zeggen). Daarmee behoor ik tot de meerderheid. Ik heb me nog nooit een echte outsider gevoeld omwille van sekse, seksualiteit, huidskleur of afkomst. Uitzonderingen op die onbewust erin geslopen norm vallen mij dan toch altijd wel op. Ik vond het een openbaring om te zien dat mensen die als afwijkend worden gezien, zelf ontzettend open minded zijn. Het respect dat naar mij werd getoond als journalist, naar de seksuele partners van aseksuelen en onderling naar elkaar, is iets waarvan ik en vele anderen kunnen leren.

Ik ben geen wereldverbeteraar. Ik ben een journalist in spé die hopelijk ooit gaat schríjven over de nieuwe wereldverbeteraar. Maar ik neem deze ervaring wel mee in hoe ik in het vervolg iets, voor mij compleet nieuws ga onderzoeken.

 

Layla

2 thoughts on “Epiloog: Liever Cake

  1. ‘Is het nu al weer afgelopen? Jammer’ ging het door me heen toen ik ‘Epiloog’ zag. Maar oké, het is/was een studieprojekt.
    Ik wil je in ieder geval bedanken voor alle moeite die je hebt genomen om je in een onderwerp te verdiepen waar je zelf geen ervaring mee had, Layla. En voor het feit dat je het onderwerp op zoveel verschillende manieren hebt weten te belichten: persoonlijke verhalen, maatschappelijke en theoretische achtergronden, je eigen persoonlijke beleving VAN dit hele blog. En tot slot je kritisch-positieve beschrijving van het AVEN-forum, dat inderdaad voor de buitenwereld anno 2015 misschien wat onbeholpen over kan komen, maar een veilig nest is voor zoekende aseksuelen.
    Bedankt voor jouw bijdrage aan meer bekendheid rond aseksualiteit! (En dan hier een plaatje van een cake.)
    Martin.

    Liked by 1 persoon

    1. Hoi Martin,

      Dankjewel voor je reactie. Het is inderdaad een studieproject. Maar dat houdt niet in dat ik er mee stop. Ik wacht alleen tot ik mijn beoordeling binnen heb, dan ga ik kijken wat ik er verder mee wil gaan doen!

      Layla

      Like

Geef een reactie

