Seks blijkt niet altijd goede marketing truc

Voor een aseksueel is het soms lastig om tv te kijken, een tijdschrift open te slaan, of zelfs op de bus te wachten. In deze op seks gerichte maatschappij, is seks en bloot een veel gebruikt middel om aandacht te trekken. Iedere aseksueel die op dit blog aan het woord komt zegt er iets over. ‘Ik vind het smerig om naar te kijken’ of ‘ik snap niet wat de toegevoegde waarde er van is’.

Over de toegevoegde waarde van seks in bijvoorbeeld reclames, kan marketingpsycholoog Tom van Bommel meer vertellen. Hij is mede-eigenaar van marketing- en communicatiebureau Studio ST&T.

Marketingpsycholoog Tom van Bommel
Marketingpsycholoog Tom van Bommel

Tom weet hoe mensen keuzes maken en in het bijzonder koopbeslissingen maken.

 

 

Dus als de marketingcommunicatie volledig af zou gaan op de theorie van Tom, zouden reclames al veel aseksueel-vriendelijker zijn. De ongewenste en onverwachte confrontatie met seks en bloot valt dan in ieder geval beter te voorspellen. Is het een reclame van een product die aan seks gekoppeld kan worden? Dan bestaat de kans dat er seks in de reclame zit. Heeft het product niets met seks te maken? Dan kan je rustig blijven kijken. Nu zal een aseksueel zoiets als parfum en kleding zelf niet snel koppelen aan seks, dus maakt dat het dan weer lastig. Maar dat is een heel andere discussie.

 

De op seks gebaseerde commercial van Miler die genoemd werd in het radio-item:

 

Concurrent Maaslander deed het een aantal jaar geleden (volgens Tom zijn theorie) niet veel beter:

 

Hoe denk jij over seks in reclames? Overbodig of begrijpelijk?

One thought on “Seks blijkt niet altijd goede marketing truc

  1. Ik erger me (als aseksueel) zo aan dit soort reclames! Wat heeft kaas in hemelsnaam met seks en boot te maken?
    Heb vaak echt het gevoel alsof ik in Japan woon en zowel de taal als de gebruiken niet begrijp.
    Gelukkig heb ik geen tv en kan ik via bijv. Netflix zelf bepalen wat ik kijk, of bij Uitzendinggemist. En dan zonder reclame. Mocht er toch reclame zijn, dan zet ik het geluid uit en ga even iets anders doen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

