Al 10 jaar AVEN forum

Op dit blog wordt het al meerdere malen aangehaald: het AVEN forum. Het Aseksueel Voorlichtings- en Educatie Netwerk. De meningen over het forum zijn verdeeld, maar eerlijk is eerlijk, zonder het forum was dit blog er niet geweest.

David Jay, oprichter AVEN
David Jay, oprichter AVEN

Het Nederlandse AVEN is een vertaling van de Amerikaanse Asexual Visibility and Education Network, de grootste online aseksuele community. Het doel van de Amerikaanse forum is: ‘AVEN strives to create open, honest discussion about asexuality among sexual and asexual people alike.’  De Amerikaanse aseksuele activist David Jay, richtte in 2001 het AVEN op. Hij wilde gelijkgestemden ontmoeten omdat hij nog nooit een andere aseksueel gesproken had. Inmiddels is de site er in verscheidene talen. David zei tien jaar na het oprichten in een interview:

‘We feel isolated and invisible and broken. We are not getting murdered the way trans people get murdered and I am very grateful for that and I do not want to say that homophobia and transphobia are the same as what asexuals experience, because that is not true, but we still have a reason to get together and talk about our experience. We are still struggling with a lot.’

 

collage 10 jaar Aven
Doek gemaakt door Juul

Sinds oktober 2005 is er een Nederlands forum en vierde onlangs haar tienjarig bestaan. Zoals eerder te lezen is op dit blog, is het voor veel aseksuelen moeilijk om zich zelf kenbaar te maken. Veel openlijke aandacht voor het jubileum was er daarom niet. Maar Juul Adang, actief lid van de Werkgroep Aseksualiteit, heeft er wel aandacht aan besteed. Ze maakte een doek met positieve quotes van forumleden, over het AVEN en aseksualiteit.

 

Maar wat gebeurt er op zo’n forum? Is dat heel actief? Ja! Het forum telt, as we speak, 2795 leden en groeit dagelijks met twee of drie leden. De leden bespreken veel onderwerpen met elkaar. Ze kunnen om te beginnen hun verhaal kwijt, stellen vragen over onduidelijkheden, vragen advies aan de ervaringsdeskundigen, organiseren bijeenkomsten met elkaar en delen nieuwe onderzoeken over aseksualiteit of artikelen die gepubliceerd zijn. Ook kan je lezen in welke series of films veel seks/bloot te zien is, mocht dat je tegen staan. Kortom, een forum door en voor aseksuelen. Seksuele mensen worden echter net zo goed hartelijk ontvangen, het communiceren over aseksualiteit wordt hard aangemoedigd.

 

Schermafbeelding 2015-10-30 om 14.23.41

 

Leden hechten veel waarde aan het forum. Een 32 jarige vrouw, die op het forum bekend staat als Tempesta, is al tien jaar lid op het forum. Ze is er dus al van af het begin van het bestaan van de Nederlandse AVEN bij. Ze zegt: ‘Toen ik voor het eerst op het forum kwam, tien jaar geleden, was het zo fantastisch om te merken dat ik niet alleen was. Er was niet iets mis met mij, ik was geen laatbloeier, geen rariteit. Ik hoef hier niet uit te leggen dat ik bepaalde tv-series niet kijk omdat er zoveel seks in voorkomt. Ik hoef niet te verdedigen dat ik relaties in het algemeen best verwonderlijk vind. Er is altijd wel iemand die het snapt, en de rest accepteert het ondanks dat ze het misschien niet helemaal begrijpen, maar iedereen laat elkaar sowieso in z’n waarde. Ik heb bestaansrecht, ik word hier erkend. Na tien jaar en vele verschijningen kan dit zinnetje mij nog steeds diep raken: ‘hee dat heb ik ook!’

 

‘Ik heb bestaansrecht, ik word hier erkend.’

 

Een ander actief lid is AceVentura. Hij is sinds vijf jaar lid en besteed veel tijd aan aseksualiteit en het forum. Hij zegt: ‘Het was voor mij een hele openbaring dat er een term was voor wat ik voelde, en die term hielp mij om anderen te vinden die het zelfde ervaren. Ook is het een plaats waar je ineens kan praten over dingen die andere maar raar zouden vinden, bijna alles is hier bespreekbaar. In die 5 jaar merk ik ook dat er al een positieve verandering gaande is in hoe anderen aan kijken tegen aseksualiteit, hopelijk gaat iedereen het nog eens zo normaal vinden als dat wij het vinden.’

 

Leden worden verwelkomd met cake.
Leden worden verwelkomd met cake

 

De 35 jarige Dutchamoeba, ook vijf jaar lid, zegt: ‘Door hier mee te lezen en te schrijven leer ik veel over aseksualiteit, waardoor ik een beter beeld krijg van mezelf, andere aseksuelen en de rest van de mensheid.
Verder is deze plek heel inspirerend om ideeën op te doen over hoe aseksualiteit zichtbaarder en beminder gemaakt kan worden, en om hierin samen te werken met andere aseksuelen op dit forum.
Ik vind het ook heel belangrijk dat andere aseksuelen (en hun partners/familie/vrienden) geholpen kunnen worden door de informatie op dit forum/door de bereidwilligheid van leden om vragen te beantwoorden.
Last but not least: via info op deze site over de datingsite asexualitic.com, heb ik op die datingsite mijn vriend leren kennen, met wie ik al ruim 3.5 jaar samen ben.’

 

‘Via info op deze site, heb ik mijn vriend leren kennen’

 

Koffie, lid sinds 2012, voegt nog toe: ‘Het MAG hier gewoon, om geen seks te willen.’

Jij bent niet de enige. Dat lijkt de hoofdrol te spelen op het AVEN. Er van uit gaande dat 1% van de Nederlanders aseksueel is (+/- 168.000 mensen) leert een kleine rekensom ons dat er ruim 165.000 aseksuelen niet lid zijn op het AVEN. Nu hoeft dat niet te betekenen dat ze de term aseksualiteit niet kennen en ook niet iedere aseksueel hoeft lid te zijn op het AVEN. Maar dat er dagelijks mensen wél lid worden en zeggen de term dan pas voor het eerst te hebben gehoord, bewijst dat nog veel aseksuelen niet van zichzelf weten dat ze het zijn.

 

Geef een reactie

