Column: Weet waar je aan begint

‘Aseksualiteit? Dat is je onderwerp voor je blog? Daar kan je toch niet veel over vertellen? Dat is toch gewoon dat je geen seks wil?’

Dit waren de vragen waar ik me een aantal weken geleden meerdere malen tegen moest verdedigen. Zo goed en zo kwaad als het ging, verdedigde ik mijn onderwerp. Want ja, aseksualiteit is een erg onbekend begrip, dus een uitdaging om over te bloggen. Maar voor mij was het net zo goed onbekend dus wat verdedigde ik eigenlijk? Al snel wist ik dat ongeveer 1% van de mensen aseksueel is. Ik dacht: ‘Dat klinkt weinig, maar dat zijn alsnog 70 miljoen mensen op deze wereld. Genoeg om over te schrijven. Ik ga dit doen.’

Na het een en ander gelezen te hebben op dit blog, veranderden de vragen in mijn omgeving. ‘Aseksualiteit dus. Hebben zij dan echt nooit seks? Hoe kan het dat ze dat niet fijn vinden? Hebben ze dan wel eens goede seks gehad? Ze masturberen wel, dus hebben er wel behoefte aan. Wat is dan het verschil?’some_people_are_asexual_get_used_to_it_tote_bags-rd134281edea84a21abf0582d99b0f499_v9w72_8byvr_324

Inmiddels had ik me meer verdiept in de aseksuele community en wist feilloos antwoord te geven op deze vragen, waardoor de discussie los kwam. Er heerste veel onbegrip, wat ik erg herkende van mezelf, maar de nieuwsgierigheid won het toch, wat ik nog meer herkende van mezelf. Nieuwsgierigheid naar de mensen die zichzelf aseksueel noemen. Naast de andere onderwerpen die ik aansnijd op dit blog, boeien de persoonlijke gesprekken met aseksuelen mij het meest. Want persoonlijk zijn ze echt. Ook al is er geen sprake van seks, het is wel hun seksleven waar je naar vraagt, wat voor de meeste mensen gewoon privé is, ook voor hen. Een interview beginnen met: ‘Als ik te persoonlijk word moet je het zeggen’ maakt voor mij dat ik alles mag vragen. Op het ongemakkelijke af, maar de antwoorden krijg ik wel.

‘Ben je al naar die man geweest waarvan de vrouw aseksueel is, maar hij zelf niet? Ik heb je Draw my Life gezien, ik begrijp aseksualiteit nu al veel beter. Wanneer komt de volgende? Ik ben ook zo benieuwd naar het leven van twee aseksuelen die een relatie hebben.’

De vragen van (een gedeelte van) mijn doelgroep zijn gaandeweg gaan veranderen van aard. Van overheersende nieuwsgierigheid, naar interesse in de verhalen er achter. Daarmee is toch al een doel bereikt. Het bereik van dit blog mag dan (nog) niet verder gaan dan mijn eigen sociale kring, plus een aantal leden van het AVEN forum. Er zijn veel mensen iets wijzer over aseksualiteit. Inclusief ikzelf. En daar draait het voor mij om.

Gelukkig ben ik nog niet klaar en ga ik de komende dagen nog veel vragen beantwoorden. En wie weet stop ik helemaal niet met het bloggen.

Geef een reactie

