Misvattingen en vooroordelen

‘Alles met een ander, maar geen seks. Wel seks, maar niet met een ander.’ Martin, 53

Hoe kan je het beste de vooroordelen en misvattingen over aseksualiteit uit de wereld helpen? Juist, antwoorden krijgen op alle nieuwsgierige vragen. Martin geeft antwoord.

martin-ees22
Martin

Uitspraken van Martin waren al eerder te lezen op dit blog, in het artikel over wanneer je jezelf aseksueel kan noemen. Martin is 53 jaar, weet sinds zijn puberjaren al dat hij op mannen valt, maar weet pas sinds drie jaar dat hij aseksueel is. Hij heeft zich altijd erg eenzaam gevoeld, niet wetende wat er ‘mis’ was met hem. Seksueel geremd voelde hij zich. Hij heeft 50 jaar lang gedacht dat hij de enige was die zo is, dat hij een ontwikkelingsstoornis had. Nu weet hij dat hij aseksueel is en is erg blij met die ontdekking. Hij houdt zich bezig met het bekend maken van aseksualiteit, want daar valt nog veel te behalen volgens Martin.

Had je zelf misvattingen over aseksualiteit?
‘Ik heb jarenlang misvattingen gehad over aseksualiteit omdat ik het hele woord niet kende. Ik vond er niets aan toen ik met jongens naar bed ging. Maar omdat ik de enige bleek te zijn die er zo over dacht, dacht ik dat het een ontwikkelingsstoornis was. Dit zou je al een misvatting kunnen noemen. Als je aseksueel bent, is er niet iets ‘mis’ met je. Maar omdat ik het niet kende, kon ik het niet anders verklaren.’

Als je aseksualiteit niet kent kan je dus ook misvattingen hebben, omdat je de ‘symptomen’ verkeerd interpreteert. Maar als je wel bekend bent met de term aseksualiteit is er nog steeds sprake van misvattingen. Waar heeft dat mee te maken denk je?
‘Dat komt wellicht omdat het woord aseksualiteit wat ongelukkig gekozen is. Het klinkt alsof seks helemaal afwezig is. Je moet er dan bij vertellen dat het gaat om seksuele aantrekkingskracht en verlangen naar een ander persoon. De totale afwezigheid van seksuele gevoelens voor een ander. Ik denk dat we als club van aseksuelen aan de gang moeten hoe we aseksualiteit communiceren naar buiten. In de wetenschap zijn er meerdere definities, maar wat onze definitie is kunnen we wel goed communiceren.’

martin-lin
Martin

Wat zijn de meest voorkomende vooroordelen?
‘Er zijn twee vooroordelen die altijd wel benoemd worden door seksuele mensen. De eerste daarvan is dat mensen denken dat je helemaal niets met seks te maken wil hebben. Dat je helemaal geen seksuele
activiteit hebt of tegen seksuele grapjes kan of dat soort dingen. Dat je geen seksueel leven hebt.’

Is dat niet zo dan?
‘Nee. Althans, bij mij niet. Ik heb een goede relatie met mijn eigen lichaam, ik ben niet preuts, ben er niet vies van en schaam me er niet voor. Ook bloot op tv ervaar ik niet als vervelend. Mooi bloot is niet lelijk. Maar er zijn ook aseksuelen die daar niet tegen kunnen. Ik weet ook dat er op het AVEN forum
gewaarschuwd wordt over bepaalde films, dat er veel bloot of seks in zit. Dat willen ze gewoon niet zien. Maar het is wel een vooroordeel dat aseksuelen allemaal geen seksueel gevoel zouden hebben.’

En wat is het tweede vooroordeel?
‘Dat mensen zeggen: ‘maar heb je het dan wel eens heel erg fijn gedaan met iemand, weet je wel hoe lekker seks kan zijn. Als je dat eenmaal hebt meegemaakt, dan weet je pas wat goede seks is en dan wil je niet meer anders.’ Daar ligt het niet aan. ‘We’ hebben het vrijwel allemaal wel geprobeerd, maar het voelt alsnog niet goed.’


Je zei zelf in een reactie op mijn blog: ‘Wat tot de meeste verwarring kan leiden is dat aseksuelen wel seksuele gevoelens hebben maar deze niet willen delen met een ander persoon’. Dit zorgt inderdaad voor verwarring. Hoe kan je wel fantaseren over seks, maar dit niet willen? Zeker als het gaat om seksuele fantasieën is dat toch iets waar je van droomt, wat je graag zou willen?

‘Voor mij betekent fantasie iets anders. Die fantasie wereld is een wereld die een eind afstaat van de realiteit, wat een veiligheid schept. In de fantasiewereld kan ik alles fantaseren wat ik in werkelijkheid absoluut niet zou willen. Ik fantaseer soms over dingen, dat als ik dit in het echt zou moeten doen dan klap ik helemaal dicht. Juist die afstand tussen werkelijkheid en fantasie geeft die veiligheid. In mijn fantasiewereld kan ik doen en laten wat ik wil en kan ik er plezier aan beleven want ik hoef het toch niet in het echte leven.’

Strip
Strip van site Martin

Dus de fantasie over seks werkt wel opwindend, het idéé om dat in het echt te moeten doen of het daadwerkelijk in het echt doen, werkt niet opwindend?
‘Juist. Nu geldt dit natuurlijk opnieuw niet voor iedere aseksueel. Iedere aseksueel gaat anders om met
seks met jezelf. Het gaat van vies zijn van je eigen lichaam, naar masturbatie met seksuele fantasieën.’

Iets anders. Is er sprake van discriminatie, zoals die er bijvoorbeeld bij homoseksualiteit ook is?
‘Met discriminatie heb ik geen ervaring. Ik denk dat dat ook te maken heeft met hoe je het naar buiten brengt. Ik was zo blij met het feit dat ik aseksualiteit op mijn 50e ontdekte. Ik dacht: ‘hèhè, de puzzelstukjes zijn er.’ Mensen feliciteerden me toen ik het ze vertelde, omdat ik het zo positief presenteerde.’

Anders dan andere aseksuelen ben jij er dus direct voor uitgekomen.
‘Ja. Als puber wist ik al dat ik homo was maar durfde ik dit met niemand te delen. Toen ik aseksualiteit ontdekte dacht ik direct: ‘Ik ga niet weer in de kast zitten en eenzaam zijn.’
Het tweede wat ik dacht is dat ik 50 jaar lang nooit geweten heb dat er andere mensen zijn zoals ik. Dus op dit moment zijn er nog meer mensen in Nederland die het ook allemaal niet weten. Iemand moet zijn kop boven het maïsveld uitstekken en zichzelf laten zien. Mij gaat het er om dat andere aseksuele mensen weten dat ze niet de enige zijn. Daar gaat mijn hart van open, ik merk dat ik daar de energie en de motivatie uithaal om kwetsbaar te zijn om in kranten en op televisie te verschijnen.’

Website van Martin

 

 

Wat zijn/waren je eigen vooroordelen over aseksualiteit? Of op welke brutale nieuwsgierige vraag zou je nog antwoord willen?

Geef een reactie

